سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیای اینترنت
 
قالب وبلاگ
آخرین مطالب
لینک های مفید

به تازگی دو روز از کوتاه‌ترین شبانه‌روزهای کامل زمین که کمتر از 24 ساعت به طول انجامیده‌اند توسط دانشمندان ثبت شده است اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چرا زمین‌ سریع‌تر از حد معمول در حال چرخش است؟


به نقل از فیز، دانشمندان آزمایشگاه ملی فیزیک در انگلستان کوتاه‌ترین شبانه‌روز را در تاریخ 29 ژوئن(8 تیر) و مورد کوتاه دیگری را در روز 26 ژوئیه(4 مرداد) ثبت کردند.

طبق گفته‌ی گاردین، در هر دوی این روزها، زمین چرخش معمول 24 ساعته خود را در کمتر از 24 ساعت کامل کرد. فوربس گزارش داد که در روز 29 ژوئن گردش زمین به دور خودش 1.59 میلی‌ثانیه کوتاه‌تر از حد معمول بوده است و این کوتاه‌ترین روز زمین از دهه 1960 که دانشمندان شروع به استفاده از ساعت‌های اتمی برای اندازه‌گیری زمان کردند، برآورد شده است. در روز 26 ژوئیه نیز این میزان 1.5 میلی ثانیه کمتر از حد معمول بود. وقوع این روزهای کوتاه به دلیل چرخش سریع‌تر از حد معمول زمین است.  

اما چرا زمین سریع‌تر می‌چرخد؟

دانشمندان به طور قطعی جوابی ندارند، اما آنها چند توضیح ارائه کرده‌اند.

نیویورک پست گزارش می‌دهد که تغییرات در آب و هوا یا سیستم‌های آب و هوایی، مانند ذوب شدن و یخ زدن یخچال‌ها یا تغییر در وزش بادها، که تغییر وزن آنها بر روی زمین تأثیر می‌گذارد می‌تواند یکی از دلایل وقوع این مسئله باشد.

در مقابل به گفته‌ی گاردین، زمین لرزه‌ها و سایر فعالیت‌های لرزه‌ای که جرم را به سمت مرکز زمین حرکت می‌دهند، مانند یک فرد در حال چرخش که بازوهای خود را به داخل می‌کشد می‌تواند بر سرعت گردش زمین اثر بگذارد. طبق گفته فوربز حرکات هسته مذاب زمین که جرم را در سیاره جابجا می‌کند می‌تواند علتی بر این موضوع باشد. ای‌بی‌سی نیز گزارش داد که گردش اقیانوس و فشار بر بستر دریا که بر محور زمین اثر می‌گذارد می‌تواند یکی از دلایل کوتاه شدن شبانه‌روز باشد.  

برخی از دانشمندان فکر می‌کنند که این می‌تواند آغاز دوره جدیدی از شبانه‌روزهای کوتاه‌تر باشد.

اگر زمین با این سرعت فزاینده به چرخش خود ادامه دهد، ممکن است به افزایش یک "ثانیه کبیسه" منفی بینجامد تا سرعت چرخش زمین به دور خورشید با اندازه‌گیری ساعت اتمی تنظیم شود. ثانیه جهش منفی احتمالا مشکلاتی برای سامانه‌های فناوری اطلاعات به وجود می‌آورد. با این حال، بروز پیامدهای احتمالی روزهای کوتاه‌تر هنوز دور از ذهن است.


.: Weblog Themes By Pichak :.