سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیای اینترنت
 
قالب وبلاگ
آخرین مطالب
لینک های مفید

سفرهای طولانی فضایی، حجم مغز فضانوردان را افزایش می‌دهد


 

  • سفرهای طولانی فضایی، حجم مغز فضانوردان را افزایش می‌دهد
    آفتاب‌‌نیوز :

    به نقل از نیوساینتیست، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که حجم مغز فضانوردان در پی سفرهای فضایی طولانی افزایش می‌یابد و فشار درونی سر آنها را بالا می‌برد. به همین دلیل، فضانوردان پس از پشت سر گذاشتن یک دوره طولانی در فضا، وضعیت بینایی بدی پیدا می‌کنند.

    "لری کرامر"(Larry Kramer)، پژوهشگر "مرکز علوم درمانی دانشگاه تگزاس در هیوستون"(UTHealth) و سرپرست این گروه پژوهشی گفت: این موضوع، نگرانی را در مورد سفرهای طولانی فضایی و ماموریت‌های آینده مریخ افزایش می‌دهد.

    سفرهای طولانی فضایی، حجم مغز فضانوردان را افزایش می‌دهد

    کرامر و همکارانش، مغز 11 فضانورد را پیش و پس از سپری کردن شش ماه در "ایستگاه فضایی بین‌المللی"(ISS) اسکن کردند و دریافتند که حجم مغز آنها از جمله ماده سفید، ماده خاکستری و مایع مغزی- نخاعی اطراف مغز، پس از بازگشت از فضا افزایش یافته است.

    کرامر اضافه کرد: نتایج این بررسی نشان داد که حجم مغز فضانوردان، تا دو درصد افزایش می‌یابد و به بالا رفتن فشار داخل جمجمه منجر می‌شود. فشار داخل جمجمه می‌تواند به عصب‌های بینایی فشار وارد کند و عامل مشکلات بینایی باشد که معمولا در فصانوردان گزارش می‌شوند.

    کرامر و گروهش، غده هیپوفیز شش فضانورد از 11 فضانورد این پژوهش را بررسی کردند و شواهدی یافتند که نشان داد ساختار مغز پس از پرواز فضایی تغییر می‌کند.

    "دونا رابرتز"(Donna Roberts)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اهمیت پژوهش ما به این دلیل است که برای نخستین بار، داده‌هایی را در مورد فضانوردان ناسا ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که ثبات ساختاری مغز آنها می‌تواند تا یک سال پس از بازگشت به زمین تغییر کند.

    کرامر ادامه داد: ما در حال حاضر به دنبال روش‌هایی هستیم تا با کمک جاذبه مصنوعی، بر تغییرات مغز پس از سفر فضایی غلبه کنیم.

    وی افزود: ما امیدواریم که بتوانیم یکی از این روش‌ها را در شرایط ریزگرانش آزمایش کنیم و کارآیی آن را نشان دهیم.

    این پژوهش، در مجله "Radiology" به چاپ رسید.


.: Weblog Themes By Pichak :.